Kratie Chhlong

Kratie - Chhlong 35 km
Vanmorgen om kwart voor zeven toch noch maar even de lekke band die ik gisteren gewisseld had, geplakt. Bij controle bleek het aloude gezegde van toepassing: operatie geslaagd, patiënt overleden. Vanuit het ventiel borrelden opgewekt luchtbelletjes omhoog. Mijn gemoedstoestand was even wat minder, duidelijk af te leiden uit de ontbijtfoto op de markt. Beslist niet de gemiddelde Facebook foto.

Ik was dus genoodzaakt voor mijn eeuwige optimisme uit andere bronnen te putten. In volgorde :

prachtige Wat (equivalent voor tempel)

Straatverkoper op brommer (zie ook video)

Authentiek Cambodiaans woonhuis met open woonkeuken.

Landelijke koe langs de oever van de Mekong.

Annelies genietend van een ice-coffee.

Aangekomen in Chhlong was het even zoeken naar een slaapgelegenheid. Gewoon even vragen. De straatverkoopster kwam niet verder dan enkele wazige blikken. Toen viel mijn blik op een soort van betaal kantoor. Dat ziet er best intellectueel uit, misschien spreken ze wel Engels. Al een paar woorden, echter ruimschoots beneden het niveau van de gemiddelde voetbal trainer. Toen we ten einde raad verder fietsten. Kwam hij ons achter op en loodste ons naar een statig pand in een parkachtige tuin. Opnieuw een stortvloed van Cambodjaans woorden afwisselend gebezigd door een man, respectievelijk een vrouw. Ineens was de vrouw weg, ons in verwarring achterlatend. Plotseling nu daalde er een reddende engel van de statige trap af die ons in vlekkeloos Engels toesprak met de magische zin: Hello how are you en vervolgens ons meedeelde dat ze zojuist heerlijk geluncht had in een nabijgelegen restaurant. Ik durfde toen te vragen: is this A guesthouse? No a hotel but not open yet. I’m just family. Eind goed al goed, zij functioneerde weer als tolk en de man liep met ons 20 meter terug naar onze huidige kamer.

nell hendriks

Wat een avonturen beleven jullie. Ik wens jullie een goed 2018 met veel fietsplezier.

wim spekken

mooi, hoe je de avonturen uitnodigt, door jezelf over te geven aan het lot, de wending van de zon en van het leven; dat is de ware manier om in andere culturen rond te waren en op zoek te blijven naar wat het leven voor jou te bieden heeft; per slot zijn er geen zekerheden (en dat zegt iemand, die meer dan 30 jaar gewerkt heeft voor een baas, die het tegenovergestelde aan de man probeerde te brengen; zou dat de reden zijn geweest dat ik me, afgezien van de relatie met collega's , cq mensen, zo weinig thuis heb gevoeld? Ach, geniet van jullie prachtige reis, ik geniet met jullie mee!

Wilma van Loosdregt

Zo Henry en Annelies, wat een mooie avonturen beleven jullie toch, waardevolle momenten.
We wensen jullie een fijne jaarwisseling toe, bij jullie is het 6 uur eerder nieuwjaar als hier ....
Nog een fijne vakantie verder....
xxx

Rita Montrée

Lieve Annelies en Henri,

Wat een fantastische reis zijn jullie aan het maken! Helemaal ondergedompeld in andere culturen. Ik heb met veel plezier een aantal van jullie verhalen, foto's en video's bekeken. Ik wens jullie nog een geweldig vervolg toe van deze mooie reis en alle goeds voor 2018!

Groetjes,
Rita
(oud-collega Mariaschool Schijndel).

Piet en Lies

Hallo globetrotters,
Bedankt voor de leuke vakantieverhalen.
Hier nu dus een regenachtige ( warmste oudjaar ooit, sinds de metingen).
Vanmiddag getoost met het gezin op 2017, de oliebollen hadden goed aftrek.
Ons aller Jelmer kan ook flink genieten van een bolletje.
Ook Minthe vond het leuk met haar grote nicht Lente veilig vanuit de serre naar het vuurwerk te kijken.
Jeroen had wat sier en knalletjes om in de achtertuin af te steken, alle kids een veiligheidsbril, behalve ..........juist.
Bij julllie is het over een half uur al nieuwjaar. We zijn benieuwd hoe er in Cambodja nieuwjaar wordt gevierd.
De allerbeste wensen voor 2018 en kom zonder al te veel lekke banden en in goede gezondheid weer terug.
Veel groetjes van ons .

Antoinette

Een heel voorspoedig 2018, want dat is het voor jullie al.
Wij zitten nog aan de oliebollen en de bubbels.
Verder wordt er al druk geknald.
Een goede reis verder

corrie lunenburg

mooi 2018 maar voor jullie lukt dat wel

Els en Willem

Dag Annelies en Henri,
Ook wij wensen jullie een schitterend en gezond 2018 toe. Wel heel apart om zo het nieuwe jaar in te fietsen! Past wel een beetje bij jullie.....Wij genieten van jullie gezellige reisverslagen, mooie foto's en video's. Zo zijn wij ook wat op reis. Blijf genieten van al het moois daar en met en van elkaar!! Lieve groet