Preah Vihear- Chheab

Preah Vihear - Cheap 57 kmOok vanmorgen weer de dagelijkse was afgehaald. Andermaal een verrassend ontbijt en inkopen gedaan op de altijd open en aanwezige markt. Vandaag waren er weinig voorzieningen onderweg. Gelukkig zagen we na 30 schaduwloze km’s een inmiddels vertrouwde brommobiel cateraar.Ik kon het niet nalaten van dit fascinerende gebeuren een video opname te maken. Toen we bescheiden een plaatsje in de schaduw zochten werden we echter door de bewoners van het achter gelegen huis genood plaats te nemen in hun “open” keuken. Bij gebrek aan stoelen gingen zij op de grond zitten.Ondertussen ging een van de mannen op zijn gemak even pissen in de tegenover gelegen sloot. Daarna bood hij vriendelijk mij een slok water aan uit zijn reeds geopende fles. Om de moed er in te houden fotografeerde ik onderweg een km-paal waarop vermeld stond dat de hoofdstad Phnom Penh, waar wij ook doorkomen, nog maar 550 km verwijderd was.Aangekomen bij het beoogde guesthouse wachtte ons andermaal een verrassing. Er ontbraken glazen op de badkamer. Flexibel als de Cambodjanen zijn werden er in het nabijgelegen restaurant terstond 2 bierglazen gehaald. Daarna leek het mij wel een aanlokkelijk idee om een lekkere douche te nemen. O jee, geen handdoeken. Op mijn vraag naar towels kreeg ik na enige wazige blikken enkele zakkammetjes aangereikt. Wat ik daarmee aanmoest, gekleed in mijn Adams kostuum na het douchen wist ik even niet. Tot mijn redding zag ik een wasmand met gebruikte lakens staan. Toen ik daar hevig mee over mijn kleren bewoog werd alles duidelijk. Daar kwam de jongen triomfantelijk aan met twee handdoeken. Als klap op de vuurpijl bleek dat op de badkamer een grote emmer met water klaar stond, dit als vervanging van een thermostaat kraan.

Ko Ker - Prea Vihear

Koh Ker - Preah Vihear 60 km
We moeten er voor waken dat we geen blasé artiestengedrag gaan vertonen. Dus vandaag ook weer bij alle 587 enthousiaste hello’s goodbyes zwaaien en roepen we enthousiast terug. Verder maar weer langs de bananen bomen. Het leuke van deze reis is dat je ziet waar de werkende mens mee bezig is. Zoals vandaag op de steenhouwerij langs de kant van de weg. Toen ik vroeg of ik een foto mocht maken ging hij direct bereidwillig poseren. Het was vandaag best een pittige rit met zoals al 800 km gebruikelijk veel tegenwind, maar ook stijging onder invloed van de ons omringende heuvels. Wat voor Arbeid geldt is ook van toepassing op bruiloften: direct aan de grote weg en voor iedereen zichtbaar. Met uiteraard de nodige belangstelling van de bruiloftsgasten. Omdat het vandaag ook onze eigen 45-jarige huwelijksdag was beloonden wij ons zelf met een comfortabele kamer.

Siem Reap - Beng Mealen - Koh Ker

Siem Reap - Beng Mealen - Koh Ker 50 km

Broodje gezond, maar dan op zijn Cambodjaans. Niet zoals bij ons, wat slabladeren, uienringen en plakken ei. Nee heerlijk verse baguette met diverse fijn gesneden koolsoorten en lekker gekruid. Daar tussendoor nog kleine stukjes kip. We aten dat bij de ingang van een uitgaande school. Nog kiekeboe gedaan met wat kleine kinderen.Het vernieuwen van mijn iPhone display gisteren was een fluitje van een cent. 300 m van het hotel verwijderd, de Blue Fone-shop, klaar terwijl u wacht. Het kopen van een nieuwe buitenland leverde meer problemen op. Om de 10 meter een winkel waar brommers worden verkocht, maar fietsenmakers ho maar." Toen we eindelijk een fietsenzaak gevonden hadden begon de verkoper allervriendelijkst te lachen met zo’n gezicht van; je ziet toch wel dat wij allemaal veel kleiner zijn en schudde vervolgens ontkennend met zijn hoofd. We hebben het toen maar gelaten bij een extra doosje bandenplakkers.

1e kerstdag

Bij gebrek aan een nachtmis kozen we deze 1e kerstdag voor een tuktuk om ons ‘s morgens om 04.45 uur naar Angkor Wat te brengen zodat we van de Sunrise konden genieten. Rillend van de slaap en de kou zaten we in onze winderige tuk tuk. Het leek warempel bijna op het “nachtmisgevoel” waarbij we door onze ouders uit bed gehaald werden en nuchter moesten blijven om de heilige communie te mogen ontvangen.
Vanaf het parkeer terrein liepen we in het pikkedonker in een onafzienbare rij naar het “festival” terrein. Het specifieke vaneen zonsopgang is dat de lichtschakeringen elke tien sec zichtbaar anders worden. Dit lijdt juist tot een welhaast mystieke sfeer. Het gros van de aanwezigen was echter met zijn smartphone bezig in afwachting van de triomfale opkomst van de felrode zonneschijf. Nou die kwam dus niet, het was bewolkt. Wat restte was een rondrit met onze tuktuk langs alle tempels die we nog niet gezien hadden.

Bantaey srey

Angkor Wat - Bantaey Srei 69 km vv

Ze weten hier wel van op tijd beginnen. Gezeten aan het ontbijt in de tuin van het hotel ‘s morgens om half acht, komt er een lange lange stoet mensen voorbij. Iedereen op zijn paasbest gekleed op deze zonnige zondag, daags voor kerstmis. Blijk het een bruiloft stoet te zijn, iedereen van jong tot oud met een cadeau in de handen.Ons Cambodjaans equivalent van koffie met gebak nemen we na 12 km fietsen tegenover de tempel Pre Rub.Nog even een leuk jurkje kopen en verder naar onze tempelexcursie van vandaag.Nee hè toch zeker weer niet? Nee hoor geen lekke band, maar ik moest die overstekende koeien toch voorrang geven!

De tempel van Bantaey Srei was lang niet zo imposant als Angkor Wat maar wel van een verstilde schoonheid die indrukwekkend was.

Angkor Wat

Ankor Wat - Angkor Thom 41 km V.v.Vandaag vanuit ons hotel een fietstocht gemaakt over het immens grote tempel complex van Angkor Wat. Vandaag geen smeuïge verhalen of ontroerende ontmoetingen. Daarvoor waren er teveel toeristen. Of het zou moeten zijn de vier Chinese bezoekers op een huurfiets die een immense belangstelling aan de dag legden voor onze Koga’s. Ze werden van alle kanten gefotografeerd en bekeken.
De eeuwenoude tempels verspreid liggend over een oppervlakte van tientallen vierkante kilometers maakten veel indruk.

Kralahn - Siem Reap

Krahlahn - Siem Reap 62 km

Daar was ie dan, de gevreesde hongerklop. Ondanks de gevulde kom noedelsoep bij vertrek was dat niet voldoende gebleken. Mijn tempo zakte zienderogen, er moest gegeten worden. Gelukkig hadden we bij vertrek 2 take away porties meegenomen. Man man wat was dat gemarineerde naar welriekende gember ruikende stoofvlees lekker. Zo zaten we daar onder de schaduw van een boom op onze comfortabele fietstassen. Een volgende aanval op de bloedsuikerspoegel werd afgeslagen door diverse fruitaankopen onderweg. De tweede lekkernij hebben we nog niet kunnen aanschouwen in de vakken van de supermarkt, evenals de naam van de lekkernij.

Ook het educatieve aspect tijdens de vakantie mag niet vergeten worden. Zodoende hebben we beeld en filmmateriaal geschoten van het rijst dorsen.

Ook zijn we nog op zoek gegaan naar de ruïnes van een hindoeïstische tempel, gelegen midden in een kunstmatig gevormd meer uit de 12e eeuw. Echt gevonden hebben we ze niet, er voer geen bootje naar toe.

Sisophon - Kralahn.

Sisophon - kralahn 51 km
We merken nu wel dat we ons de komende weken in Cambodja op een wat eenvoudigere levensstijl moeten instellen. Was het gisteren nog enkel het ontbreken van warm water uit de douche. Vandaag werden we nog meer met twee benen op de stoffige bodem gezet.
We hadden het toch echt gezien langs de kant van de weg: een heus bord met daarop de tekst “Asian coffee”. Wij werden ontvangen door twee alleraardigste meisjes. Toen wij met gebaren duidelijk probeerden te maken dat we koffie wilden bestellen showden ze als antwoord hun eigen doggybag, gevuld met lekkers. Yes zijden wij, No zijden zij. Coffee? Wij. Bien zij. (Waarschijnlijk overgebleven uit het Franse koloniale tijdperk. Weer even later, gezeten op onze comfortabele plastic stoelen en vol verwachting van een heerlijk bakje Nescafé kwamen ze hoofdschuddend naar onze tafel. Hierbij wezen ze verontschuldigend naar de boven ons hangende stilstaande ventilator.

Onze gebruikelijke ochtend sinaasappel voor bij het ontbijt schiet er deze vakantie welbij in. Geen nood, in tegenstelling tot thuis waar je alleen watermeloen koopt als ze bij de Plus in de aanbieding zijn doe je het nu gewoon voor weinig geld langs de kant van de weg.

Vandaag zijn er regelmatig lange open stukken waar de tegenwind vrij spel heeft. Dan begrijp je goed waar het gezegde vandaan komt: verstand op nul, blik op oneindig. Maat dat hindert niet, je hebt dan een mooie smoes om even te stoppen en wat te drinken. “en passant”  een mooie foto van de rijstvelden is ook nooit weg.

Aangekomen op ons guesthouse, wat wel basic was maar toch internet kon ik het niet nalaten een schermafdruk te maken van de weersvoorspelling de komende week.