Chhlong - Stung Trang

Chhlong - Stueng Trong 57 kmPer ongeluk terecht gekomen in het door de Engels sprekende dame beschreven restaurant. Toch nog oudejaarsavond gevierd met als gerecht Kolangphnom. Een soort Chinese fondue op houtskool met bouillon groenten ei en gemarineerd rundvlees. Heerlijk. Het begin was even onduidelijk. Er werden kommetjes, schalen op de tafel met gat in het midden gezet. Daarna aangevuld met een kan water, schaal groente en een schaal rundvlees look A like als carpaccio. Dus maar vast een hapje genomen. Had ik niet moeten doen. Op een gegeven moment gaven mijn darmen onderweg een signaal af wat aan duidelijkheid niets te wensen over liet. Kort te voren had ik nog de loftrompet gestoken over de rustieke lintbebouwing van vandaag. Nu vervloekte ik hem, doch een vervallen huis met aanpalende bananentuin bracht redding.Gezien de goede fietsomstandigheden vandaag konden we ook tijd spenderen aan excursie stops, zo als de fabricage van stenen uit de rivierklei.
Ook waren we vandaag in de gelegenheid om ipv cola vers geperst rietsuiker sap te drinken.Uiteraard werden wij ook hier weer vriendelijk genood bij het nuttigen van het vers geperste sap. De smaak leek op limoncello maar dan niet uit de diepvries en zonder alcohol. Uiteraard welwillend bekeken door alle aanwezigen.Verder gaan de credits naar een, ons aandachtig aanschouwende dorpeling aan de overkant toen wij een sinaasappel nuttigden. Uiteindelijk trok hij de stoute slippers aan wilde weten waar wij naar toegingen. Stuengtrong! Een uitdrukking van: Nooit van gehoord. Annelies liet hen het route boekje met daarop de Cambodjaanse letter tekens zien. Ah stuengtrooooooong, zeg het dan ook goed.
Op het einde van de rit staken we de Mekong met een veerboot over. Is dat nu zo bijzonder? Nee hoor, maar wel in tegenstelling tot de trein in Nederland wacht men gewoon tot de boot bol is en vertrekt .T
1088 km

Jeanne

Henri en Annelies, een heeeeeel gelukkig, gezond en avontuurlijk 2018 met uiteraard veel fietsplezier!